perjantai 24. helmikuuta 2012

Tunteiden säätely taitojen moduuli


Nämä jutut (harjoitukset) tulee sit satunnaises järjestykses.. Kirjotan siinä järjestykses ku ne tulee mieleen. Mä aloitan tunteiden säätely taidoilla. Yksi asia alkuun minkä olen epävakaudesta oppinut. Epävakaan tunteet on jotain 40 kertaa voimakkaammat kuin "normaalien ihmisten". Ajatellaan vaikka epävakaan vihaa.. Se viha nousee sekunnissa 40 kertaa voimakkaamaksi kuin normaali ihmisellä. Ja ärsyke/tapahtuma voi olla pienen pieni. Ja kun normi ihmisen tunne lähtee hyvinkin nopeasti laskuun, niin epävakaalla se pysyy samalla tasolla, eli ei laannu. DKT:n vaikutus minuun on ollut sekin että tunteet ei ole enää niin voimakkaita, ja ne laantuu nopeammin. (Liitteenä kaavio). Esim riita tilanteissa lepyn paljon nopeammin kuin aikaisemmin. Ja kun tunteeni ovat laantuneet, ymmärrän entistä paremmin sen kuinka raskasta epävakaan elämä on. Tunteet vievät kamalasti voimia ja niiden kanssa on käytännössä ollut keinoton. Onneksi nyt tiedän että parempaa ja helpompaa elämääkin on olemassa:)

Mun iso ongelma on se etten mä tunnista tunteita. En mä sitä ollut edes tajunnut ennen DKT:n alkamista. Ja usein paha olo johtuukin siitä ettei tiedä mitä tuntee ja näin ollen ei tunteita osaa tulkita/ilmaista. Mä en oo siis lapsena oppinut tulkitsemaan ja ilmaisemaan tunteitani. Ei saanut itkeä kun oli surullinen ym. (Vanhempiani en syytä, he kasvattivat minut niinkuin heidät oli kasvatettu). Materiaalina lisään tähän niin sanotun tunnelistan. Mä opettelin viime kesänä sen "käyttöö". Kun tuli paha olo jostain, ajattelin sitä asiaa ja selasin koko listan läpi. Kirjoitin ylös tunteet joita tunsin. Ja se tunteiden määrä oli valtava. Ymmärsin hyvin sen että ahdistaa kun on niin iso kasa tunteita sisällä eikä niitä osaa ilmaista.

Yhtenä esimerkkinä käytän viime syksyn tapahtumia (tämä varmasti tulee jatkossakin esiin). Mun silloinen jätkäkaveri jäi kiinni pettämisestä. Silloin se tunteiden määrä oli valtava. Ja silloin listasin kaikki tunteet ja siellä tuli yllättäviäkin tunteita esiin, tulee edelleen. Esimerkkinä lista tunteista joita tällä hetkellä (puoli vuotta myöhemmin) tunnen: Surullisuus, murhe, pettymys, sääli, kipu, epätoivo, tuska, mielipaha, hylkääminen, turvattomuus, ahdistus, murskaantunut, tappio, kärsimys, yksinäisyys, huoli, pelko, shokki, häpeä, hämmennys, syyllisyys, nöyryytys, loukkaantuminen, pahoittelu, mitättömyys, rakkaus, armeliaisuus, kiintymys, välittäminen, tunteellisuus, kaipaus, harmistuminen, mustasukkaisuus, tuhoavuus, katkeruus, ..

Siinäpä ne. Ja kaikkee tota tunnen yhtä aikaa kun ajattelen sitä asiaa. Muutamia tunteita siitä jäi "puuttumaan".. Jollain tavalla olisin ne halunnut kirjoittaa mutta en tuntenut niitä. Ja muutama tunne yllätti, en olisi osannut niitä ajatella mutta kun luin sanan niin tunsin että se kuuluu listaan.

Näitä tunne listoja voi tehdä mistä vaan: työpaikasta, ihmisestä, tapahtumasta, tulevaisuudesta ym.

Yksi iso asia muuttui ennen joulua. Mua ahdisti koko päivän. Mä luulin että mulla oli ikävä mun exää. Mä olin siitä ihan varma. Ja sit jossain vaihees illalla mä tajusin yhtäkkiä et ei mulla ole sitä ikävä, vaan musta tuntui sairaan pahalle se pettäminen. Jos ihminen sotkee noin erilaiset asiat keskenään, niin ei ihme että on koko tyttö sekaisin:) En tiedä johtuiko juuri tästä mutta mun vuosia kestänyt päivittäinen ahdistus loppui ihan yllättäen!

Kuulin juuri että tunne-elämältään epävakaan persoonallisuushäiriön nimi muutetaan tunne-säätely häiriöksi (en ole ihan varma oliko se juuri näillä sanoilla mut sinne päin). Nätimpi nimi;)

DKT:ssä on tosi tärkeetä se että näitä taitoja harjoittelee paljon. Itselläni tärkeintä on se että saavun paikalle ryhmään. Mä tiedän et mä oon tosi onnekas kun oon tohon päässyt niin se pitää hyödyntää:)
Ja joulun aikoihin huomasin myös sen että käytin erilaisia taitoja unissani. Olin ihmetellyt aiemmin DKT:n vaikutusta. Että kuinka se toimii niin hyvin vaikka teen ihan liian vähän harjoituksia (hyi minua!). Mutta näköjään ne on jäänyt mun alitajuntaan, ja se kai on se tärkein asia.

Ja itselleni tämän blogin kirjoittaminen on myös sitä varten että harjoittelisin enemmän.

Tässä tämä tällä kertaa. En tiedä saiko tästä mitään selvää:) Ja korostan että tulkinta harjoituksesta/materiaalista on minun.

-Epävakaa Elli (epavakaaelli@gmail.com)
















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti