tiistai 30. lokakuuta 2012

Mia esittäytyy

Kuten Elli jo kertoi, olimme samassa DKT-ryhmässä (Elli oli aloittanut muutamaa viikkoa aiemmin kuin mä) jossa pikkuhiljaa tutustuimme toisiimme ja olemme jatkaneet yhteydenpitoa terapian loputtua.

Joudun tosin heti alkuun tunnustamaan etten ole varsinaisesti epävakaa (osan piirteistä tunnistan kyllä itsessäni, mutta en ihan täytä diagnoosin kriteereitä), mulle paljastui vasta äskettäin että diagnoosini onkin sekamuotoinen, SCID2:n mukaan mulla on täyttynyt kaikki eristäytyvän persoonallisuushäiriön kriteerit, epäluuloisia piirteitä löytyy myös. En siis oikeastaan kuulunut edes DKT:n varsinaiseen kohderyhmään, mutta olen ikuisesti kiitollinen että pääsin silti mukaan, sillä se on tähän mennessä ensimmäinen ja ainoa hoito joka on auttanut minua. DKT on kuitenkin ilmeisesti virallisemmin tutkittu toimivaksi nimenomaan epävakailla, joten en nyt voi sen kummemmin sanoa mitään sen toimivuudesta muilla, kirjoitan siis ihan puhtaasti omista kokemuksistani.

Olen käsittänyt että "minunlaiseni" tapaukset eivät yleensä edes juuri hakeudu hoitoon/eivät koe itseään sairaiksi, mutta mun elämääni nämä piirteet haittasivat niin monella tasolla että sairastuin lopulta vakavaan masennukseen. Ongelmani alkoivat jo ala-asteella, ja olen kokeillut useita eri yksilöterapiamuotoja, mutta en ole kyennyt luomaan toimivaa hoitosuhdetta. DKT tuli elämääni siinä vaiheessa kun olin juuri luovuttamassa kaiken suhteen. Mulla oli kuitenkin suunnaton motivaatio hoitoon ja halu parantua, jolla oli varmasti suuri merkitys.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti